Visie op taalonderwijs:
Wij zijn een ontwikkelingsgerichte school. Wij willen in alle groepen dezelfde methode hanteren zodat er een doorgaande lijn is van groep 1 t/m groep 4.
Wij vinden het van belang dat alle kerndoelen op een goede manier aan bod komen.
Wij staan in een multiculturele wijk waardoor het belangrijk is dat er voldoende differentiatiemateriaal is. Wij werken met een taalmethode waarin hier veel aandacht wordt besteed. Deze methode is bedoeld voor de taalzwakke, voor de taalsterke maar ook voor de nt2 leerlingen. Op deze manier is er voor ons meer mogelijkheid voor adaptief onderwijs.
Wij vinden het van belang dat alle kerndoelen op een goede manier aan bod komen.
Wij staan in een multiculturele wijk waardoor het belangrijk is dat er voldoende differentiatiemateriaal is. Wij werken met een taalmethode waarin hier veel aandacht wordt besteed. Deze methode is bedoeld voor de taalzwakke, voor de taalsterke maar ook voor de nt2 leerlingen. Op deze manier is er voor ons meer mogelijkheid voor adaptief onderwijs.
Taalbeleid van de school:
Taalbeleid | |
2011 – 2012 | · Bewaken van het taalaanbod in de groepen · Intervisie bijeenkomsten i.v.m. met afsluiting thema · Intervisie bijeenkomsten binnen het team op het gebied van differentiatie(vormen) |
2012 – 2013 | · Bewaken van het taalaanbod in de groepen · De resultaten van taal evalueren om te zien of het lesaanbod in de methode toereikend is voor alle leerlingen |
2013 – 2014 | · Bewaken van het taalaanbod in de groepen · De resultaten van taal evalueren om te zien of deze op het gewenste niveau zijn |
2014 – 2015 | · Bewaken van het taalaanbod in de groepen · Intervisie bijeenkomsten binnen het team over voortgang taalaanbod |
Analyse taalmethodes
Voordeel | Nadeel | |
Taalverhaal | - Doorgaande lijn voor groep 1 tot en met groep 4 - Taal en spelling zijn op elkaar afgestemd maar kunnen ook onafhankelijk gebruikt worden - Elk jaar dezelfde terugkerende thema’s - Differentiatiemogelijkheid voor taalzwakke, taalsterke en nt2 leerlingen. - Veel aandacht voor woordenschat - ICT mogelijkheden voor uitbreiding van de lesstof - De leerlijnen en de kerndoelen worden per les duidelijk beschreven - Leerlingen kunnen thuis oefenen met spelletjes op de website | - Teveel lesdoelen per les |
Taaltijd | - Doorgaande lijn voor groep 1 tot en met 4 - Taal en spelling zijn op elkaar afgestemd maar kunnen ook onafhankelijk van elkaar gebruikt worden - Elk jaar dezelfde terugkerende thema’s - Differentiatiemogelijkheid voor taalzwakke en nt2 leerlingen. - ICT mogelijkheden voor uitbreiding van de lesstof - De leerlijnen en de kerndoelen worden per les duidelijk beschreven. | - Geen differentiatiemogelijkheid voor taalsterke leerling - Teveel thema’s in een jaar. (24 in een jaar) - Niet alle kerndoelen worden verwerkt in de stof. (8 van de 12) |
Taal op maat | - Doorgaande lijn voor groep 1 tot en met 4 - Taal en spelling zijn op elkaar afgestemd maar kunnen ook onafhankelijk van elkaar gebruikt worden. - Elk jaar dezelfde terugkerende thema’s - Differentiatiemogelijkheid voor taalzwakke, taalsterke en nt2 leerlingen - Veel aandacht voor woordenschat - ICT mogelijkheden voor uitbreiding van de lesstof - De leerlijnen en de kerndoelen worden per les duidelijk beschreven | - Niet alle kerndoelen worden verwerkt in de stof (6 van de 12) |
Brief aan het schoolbestuur :
Schoolbestuur ‘De nieuwe wereld ’
Juni 2011, Rotterdam
Juni 2011, Rotterdam
Betreft: Verantwoording methodekeuze
Geachte Heer/Mevrouw,
De afgelopen tijd hebben wij met ons team verschillende methodes onderzocht. Wij hebben drie methodes gekozen die het beste aansloot bij onze visie. Deze methodes hebben wij geanalyseerd en vergeleken met elkaar. Wij vinden het belangrijk dat er voldoende differentiatiemateriaal aanwezig is voor zowel taalsterke als taalzwakke leerlingen. Ook wilde wij graag een methode hebben die voor alle leerjaren in gebruik genomen kon worden .
Wij vinden dat de methode ‘Taalverhaal’ het best past bij onze visie op taal. Wij zijn tot deze conclusie gekomen doordat:
· De methode is schoolbreed
· Taal en spelling zijn op elkaar afgestemd
· Elk zijn er dezelfde terugkerende thema’s
· Veel differentiatiemogelijkheid voor de taalsterke, taalzwakke en nt2 leerlingen
· In de methode komen alle kerndoelen aan bod
Er zitten nog veel meer voordelen aan deze methode zoals de mogelijkheid dat de kinderen thuis op een leuke manier met taal bezig kunnen zijn. Zoals u in onze visie kunt lezen, vinden wij dit belangrijkste punten voor het taalonderwijs.
Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met Vriendelijke Groet,
Het team van de Sleutelbos
Het team van de Sleutelbos
Visie op rekenen
Wij zijn een ontwikkelingsgerichte school. Wij willen in alle groepen dezelfde methode hanteren zodat er een doorgaande lijn is van groep 1 t/m groep 4.
Het “realistisch rekenen” staat centraal binnen het vak rekenen omdat bij deze vorm gebruik wordt gemaakt van realistische situatie en dat is wat wij willen bij ontwikkelingsgericht onderwijs.
Wij vinden het belangrijk dat alle kerndoelen op een goede manier aan bod komen. Het is van belang dat er ook materiaal aanwezig is voor de zwakke en de sterke rekenaars. De methode die wij gebruiken op school heeft veel differentiatiemateriaal. Hierdoor kunnen wij voldoen aan het beeld van adaptief onderwijs.
Het “realistisch rekenen” staat centraal binnen het vak rekenen omdat bij deze vorm gebruik wordt gemaakt van realistische situatie en dat is wat wij willen bij ontwikkelingsgericht onderwijs.
Wij vinden het belangrijk dat alle kerndoelen op een goede manier aan bod komen. Het is van belang dat er ook materiaal aanwezig is voor de zwakke en de sterke rekenaars. De methode die wij gebruiken op school heeft veel differentiatiemateriaal. Hierdoor kunnen wij voldoen aan het beeld van adaptief onderwijs.
Leerlijn rekenonderwijs
Groep 1 | Groep 2 | Groep 3 | Groep 4 | |
Waarnemen | Kleuren beheersen: Verschil tussen licht en donker, rood, geel, blauw, groen en oranje Vorm: cirkel, vierkant, driehoek en rechthoek | Kleuren beheersen: zwart, grijs, wit, roze, paars en bruin Vorm: ovaal en rond | ||
Denken | Vergelijken en classificeren op 1 kenmerk | Vergelijken en classificeren op meerdere kenmerk | ||
Tellen en getalbegrip | Cijfersymbolen 1 t/m 5 Telrij t/m 12 Aanwijzend t/m 10 | Cijfersymbolen 6 t/m 10 Aanwijzend t/m 20 | Telrij tot 100 Terugtellen vanaf 100 Ontbrekende getallen invullen | Hoeveelheden op een getallenlijn plaatsen t/m 110 Heen en terug tellen met sprongen van: 2, 3, 4, 5, 10 en 20 op een getallenlijn |
Optellen en aftrekken | Eenvoudige sommen in betekenisvolle situatie | Getallen tot 10 splitsen Rekenen t/m 20 met behulp van rekenrek Som toepassen in een rekencontext | Optellen en aftrekken sommen t/m 20 met overschrijding van het tiental Op een getallenlijn optellen en aftrekken met eenheden met tiental passering Optellen en aftrekken t/m 100 ook in contextsituaties | |
Tafels van vermenigvuldiging | Beheersing tafels 1, 2, 3, 4, 5 en 10 | |||
Ruimtelijke relatie | Begrippen: Dik – dun Hoog – laag Lang – kort Groot – klein Meer – minder evenveel | Begrippen: Boven – onder Links – rechts Vooraan – achteraan midden | Verband plattegrond en blokkenbouwsels | Plattegrond / bouwtekening maken van een blokkenbouwsel |
Meet activiteiten | Experimenteren | Experimenteren | Begrippen: zwaar, licht, even zwaar en even licht Meten met een natuurlijke maat | Grafieken van een staafdiagram aflezen Meten in centimeters |
Tijd en tijdsduur | Dagen van de week | Vandaag, morgen, gisteren seizoenen | Klokkijken: hele en halve uren | Klokkijken: hele, halve, kwartieren, 5 en 10 minuten aflezen op een analoge klok |
Geld | Enige kennis van euromunten | Afrekenen met een biljet van 10 euro | Samenstellen van geldbedragen met munten en biljetten en deze aanvullen tot de benodigde hoeveelheid |
Analyse rekenmethodes
Voordeel | Nadeel | |
Wereld in getallen | - Doorgaande lijn voor groep 1 tot en met groep 4 - ICT mogelijkheden voor uitbreiding van de lesstof - Alle kerndoelen worden behandeld - Differentiatiemogelijkheid voor rekenzwakke en rekensterke leerlingen - Er wordt gebruik gemaakt van het realistisch rekenen | |
Pluspunt | - Doorgaande lijn voor groep 1 tot en met groep 4 - ICT mogelijkheden voor uitbreiding van de lesstof - Alle kerndoelen worden behandeld - Differentiatiemogelijkheid voor rekenzwakke en rekensterke leerlingen - Er wordt gebruik gemaakt van het realistisch rekenen | - Veel zelfstandige werklessen - Er wordt alleen gewerkt met werkboekjes |
Alles telt | - Doorgaande lijn voor groep 1 tot en met groep 4 - ICT mogelijkheden voor uitbreiding van de lesstof - Alle kerndoelen worden behandeld - Differentiatiemogelijkheid voor rekenzwakke en rekensterke leerlingen - Er wordt gebruik gemaakt van het realistisch rekenen | - Veel zelfstandige werklessen - Weinig toetsmomenten (6) |
Brief aan het schoolbestuur
Schoolbestuur ‘De nieuwe wereld ’
Juni 2011, Rotterdam
Juni 2011, Rotterdam
Betreft: Verantwoording methodekeuze
Geachte Heer/Mevrouw,
De afgelopen tijd hebben wij met ons team verschillende methodes onderzocht. Wij hebben drie methodes gekozen die het beste aansloot bij onze visie. Deze methodes hebben wij geanalyseerd en vergeleken met elkaar. Wij vinden het belangrijk dat er voldoende differentiatiemateriaal aanwezig is voor zowel rekensterke als rekenzwakke leerlingen. Ook willen wij graag een methode hebben die voor alle leerjaren in gebruik genomen kon worden.
Wij vinden dat de methode ‘Wereld in getallen 4’ het best past bij onze visie op taal. Wij zijn tot deze conclusie gekomen doordat:
· De methode is schoolbreed
· Differentiatiemogelijkheid voor de rekensterke en rekenzwakke leerlingen
· In de methode komen alle kerndoelen aan bod
· Er wordt gebruik gemaakt realistisch rekenen
Er zitten nog veel meer voordelen aan deze methode zoals de mogelijkheid om gebruikt te maken van ICT voor ondersteuning van de lesstof. Zoals u in onze visie kunt lezen, vinden wij dit belangrijkste punten voor het taalonderwijs.
Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met Vriendelijke Groet,
Het team van de Sleutelbos
Het team van de Sleutelbos