Visie
De Sleutelbos wil deuren voor kinderen openen waar zij hun eigen talenten kunnen ontwikkelen en een positieve bijdrage kunnen leveren aan de maatschappij. Dit willen wij bereiken door de kinderen zoveel mogelijk ervaringen op te laten doen en de buitenwereld naar binnen te halen.
De Sleutelbos is een school die deuren opent voor alle kinderen. Kinderen die behoefte hebben aan structuur, maar ook kinderen die vrijheid prefereren. Kinderen die graag leren door te ontdekken, maar ook kinderen die meer sturing nodig hebben. Kinderen die graag met hun handen in de aarde wroeten of kinderen die liever op het toneel schitteren. Voor elk kind is er wel een sleutel te vinden die een deur naar zijn/haar talent opent.
Om dit onderwijs te realiseren hebben wij een aantal ateliers binnen de school waar kinderen hun talenten kunnen ontdekken/ontwikkelen.
Om dit onderwijs te realiseren hebben wij een aantal ateliers binnen de school waar kinderen hun talenten kunnen ontdekken/ontwikkelen.
Missie
Onze missie is: zie, voel en ervaar.
Binnen ons onderwijs hopen wij voor leerlingen een basis te leggen waarin zij kunnen leren wat binnen het eigen vermogen ligt.
De prestaties van de leerling vinden wij belangrijk. Daarbij letten wij op de ontwikkelingsmogelijkheden van het kind. Onze school kan omschreven worden als een ontwikkelingsgerichte school.
Kenmerken van het ontwikkelingsgericht onderwijs zijn terug te zien in het dagelijks schoolleven. Daarbij willen wij ons vooral richten op de volgende kenmerken:
Binnen ons onderwijs hopen wij voor leerlingen een basis te leggen waarin zij kunnen leren wat binnen het eigen vermogen ligt.
De prestaties van de leerling vinden wij belangrijk. Daarbij letten wij op de ontwikkelingsmogelijkheden van het kind. Onze school kan omschreven worden als een ontwikkelingsgerichte school.
Kenmerken van het ontwikkelingsgericht onderwijs zijn terug te zien in het dagelijks schoolleven. Daarbij willen wij ons vooral richten op de volgende kenmerken:
Samenwerkenà Het samenwerken en samen leren tussen leerlingen vinden wij erg belangrijk. Maar ook de samenwerking tussen leerkrachten en leerlingen, leerkrachten onderling en de betrokkenheid van ouders vinden wij van groot belang.
Het samenwerken is bijvoorbeeld terug te zien tijdens tutor-lezen, tijdens voorbereidingen op thema’s waarbij ouders hulp bieden. Niet alleen talenten van leerlingen, maar ook talenten van ouders worden ingezet. Tijdens de atelier lessen zal het samenwerken ook naar voren komen. Hulp van ouders of mensen uit het beroepsveld kan worden ingezet tijdens de vakateliers.
Leerkrachten moeten samenwerken om een geschikt thema te vinden en uit te werken voor de school. Op die manier werkt het team samen om een eenheid te vormen binnen de school. Er is regelmatig overleg tussen de leerkrachten. De individuele talenten van leerkrachten worden op deze manier optimaal benut door het gehele team.
Verantwoordelijkheid à Leerlingen worden bewust van hun eigen verantwoordelijkheid door bijvoorbeeld het gebruik van de weektaak.
Binnen de school wordt er veel samengewerkt tussen leerlingen onderling. Vaak zal een oudere leerling gekoppeld worden aan een jongere leerling. Bijvoorbeeld bij de ateliers. Hierdoor krijgen de oudere leerlingen een voorbeeldfunctie voor de jongere leerling. Zij leren op die manier verantwoordelijkheid te dragen voor een ander en voor zichzelf.
Op deze manier wordt er gewerkt aan de sociale vaardigheden waarbij de vijf sleutelregels als uitgangspunt dienen.
- We zijn vriendelijk tegen elkaar.
- We letten op elkaar en helpen als het nodig is.
- We zijn zuinig op alle spullen en ruimen alles netjes op.
- Als er een probleem is vertel je het aan je juf of meester. Je krijg altijd hulp!
- We storen anderen niet tijdens het werk, daarom lopen we rustig door de gang en praten zacht.
Aandacht à Aandacht vinden wij als school zeer belangrijk.
- aandacht tussen leerkracht en leerling
- aandacht tussen leerlingen onderling
- aandacht voor de omgeving
- aandacht van en voor ouders
Aandacht is essentieel voor kinderen om zich optimaal te kunnen ontwikkelen.
Als leerkrachten van basisschool De Sleutelbos willen wij leerlingen bewust maken van het milieu. Aandacht voor flora, fauna, leefomgeving en milieubewust staan bij ons hoog in het vaandel. Dit is terug te zien in onze missie: zie, voel en ervaar. Het team van basisschool De Sleutelbos richt hun aandacht op de ontwikkelingsmogelijkheden en verschillende leerbehoeften van leerlingen.
- aandacht tussen leerkracht en leerling
- aandacht tussen leerlingen onderling
- aandacht voor de omgeving
- aandacht van en voor ouders
Aandacht is essentieel voor kinderen om zich optimaal te kunnen ontwikkelen.
Als leerkrachten van basisschool De Sleutelbos willen wij leerlingen bewust maken van het milieu. Aandacht voor flora, fauna, leefomgeving en milieubewust staan bij ons hoog in het vaandel. Dit is terug te zien in onze missie: zie, voel en ervaar. Het team van basisschool De Sleutelbos richt hun aandacht op de ontwikkelingsmogelijkheden en verschillende leerbehoeften van leerlingen.
Het samenwerken, de verantwoordelijkheid en aandacht hebben als doel leer- en leefklimaat op elkaar af te stemmen en onze missie zie, voel en ervaar te verwezenlijken.
Wij gaan uit van het statement:
“Bij ons valt iedereen op en niemand uit”
Dit is onder andere terug te zien in het werken in thema’s. Elke leerling wordt betrokken bij het werken in thema’s ongeacht niveau of gedrag. De leerkracht speelt hierin een belangrijke rol door in te spelen op de behoeftes van de leerling.
Ook de manier waarop wij de leerlingen volgen, sluit geheel aan bij de gedachte “Bij ons valt iedereen op en niemand uit”.
Wij bekijken het niveau van elke leerling via het ontwikkelingsvolgmodel. Hierbij wordt gekeken naar de ontwikkeling die het kind doormaakt en welke volgende stap er genomen moet worden om tot een verdere ontwikkeling te komen. Op deze manier wordt er gekeken naar ieder individu waardoor een ieder opvalt.
Ook de manier waarop wij de leerlingen volgen, sluit geheel aan bij de gedachte “Bij ons valt iedereen op en niemand uit”.
Wij bekijken het niveau van elke leerling via het ontwikkelingsvolgmodel. Hierbij wordt gekeken naar de ontwikkeling die het kind doormaakt en welke volgende stap er genomen moet worden om tot een verdere ontwikkeling te komen. Op deze manier wordt er gekeken naar ieder individu waardoor een ieder opvalt.
Leeromgeving
De visie en de missie van De Sleutelbos is terug te zien in de leeromgeving. Een belangrijk punt hierbij is om de leerling te betrekken bij het onderwijsaanbod. Door het visualiseren van de onderwijsactiviteiten zoals foto’s, werkjes, en themagebonden materialen, creëren wij een grote betrokkenheid bij de leerlingen en zorgen wij voor een inspirerende sfeer. Leerlingen worden continu geconfronteerd met het thema waar zij op dat moment mee bezig zijn. Wij realiseren dit door:
Het wandfries: in elk lokaal is een wandfries aanwezig waarin het verloop van de activiteiten binnen het thema wordt gevisualiseerd. U kunt hierbij denken aan foto’s, mindmaps, knutselwerkjes, verslagen etc. Op deze manier worden de kinderen bewust van hun eigen leerproces.
De hoeken: in de school zijn een aantal hoeken waar de kinderen schoolbreed kunnen werken. Leerlingen uit verschillende jaargroepen kunnen in deze hoeken samenwerken. Een voorbeeld daarvan is het tutor-lezen. Er zijn ook hoeken waar leerlingen rustig zelfstandig kunnen werken. De hoeken zijn dus voor verschillende doelen inzetbaar.
Dagprogramma
Leerlingen krijgen op De Sleutelbos in de ochtend taal- en rekenonderwijs. In de middag werken zij in de vakateliers, waar gewerkt wordt aan de andere schoolvakken.
Ateliers
De school beschikt over een vijftal ateliers waar lessen worden verzorgd door vakdocenten, ouders en groepsleerkrachten. De lessen zijn te koppelen aan de kerndoelen die door de overheid zijn opgesteld. De lessen in de ateliers zorgen ervoor dat leerlingen zich breed kunnen ontwikkelen en mogelijk komen zij er achter wat hun talenten zijn en waar hun interesses liggen. In kleine groepen wordt gewerkt in de ateliers. In elke jaargroep komt elk atelier aan bod. Bij het werken in het atelier is het samenwerken tussen leerlingen, omgeving, ouders, leerkrachten en mensen in de omgeving terug te zien. Dit sluit aan bij de kenmerken van het ontwikkelingsgericht onderwijs.
De school beschikt over een vijftal ateliers waar lessen worden verzorgd door vakdocenten, ouders en groepsleerkrachten. De lessen zijn te koppelen aan de kerndoelen die door de overheid zijn opgesteld. De lessen in de ateliers zorgen ervoor dat leerlingen zich breed kunnen ontwikkelen en mogelijk komen zij er achter wat hun talenten zijn en waar hun interesses liggen. In kleine groepen wordt gewerkt in de ateliers. In elke jaargroep komt elk atelier aan bod. Bij het werken in het atelier is het samenwerken tussen leerlingen, omgeving, ouders, leerkrachten en mensen in de omgeving terug te zien. Dit sluit aan bij de kenmerken van het ontwikkelingsgericht onderwijs.
Tijdens het werken in de ateliers zullen leerlingen niet alleen bezig zijn met het hoofdthema maar ook met lezen en rekenen. Dit wordt geïntegreerd in de diverse lessen die tijdens de ateliers behandeld worden.
Enkele voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld het schrijven van een eigen toneelstuk, het werken met verschillende maatinhouden in de keuken, het bevorderen van ruimtelijke oriëntatie tijdens gymlessen etc.
De tuin: De Sleutelbos beschikt over een tuin en een dierenweide. Het doel van de tuin is dat de kinderen verantwoordelijkheid leren dragen voor de verzorging van de planten en dieren. De natuurbeleving is één van de belangrijkste uitgangspunten van dit atelier.
Nieuwe media: Kinderen worden steeds meer blootgesteld aan allerlei nieuwe technologieën. In dit atelier maken we kinderen bewust van de gevaren en mogelijkheden van nieuwe media. De kinderen leren tevens zelf met nieuwe media aan de slag te gaan.
Crea atelier: In dit atelier leren kinderen allerlei vaardigheden rondom kunstzinnige vakken zoals tekenen, handvaardigheid en techniek.
De keuken: Kinderen leren in de keuken de basisvaardigheden van het koken. Zij komen ook meer te weten over producten die in de keuken worden gebruikt.
Het theater: In het theater komen de kinderen in aanraking met zang, dans en drama.
Tijdens het werken in de ateliers wordt de ontwikkeling van de kinderen vastgelegd in portfolio’s. In het portfolio staat informatie, zijn/haar persoonlijke en sociale ontwikkeling, de leerdoelen en de resultaten in de ateliers. Ook bevat het portfolio werk waar het kind trots op is en een reflectie van het kind, de groepsleerkracht en de leerkracht van het vakatelier. Aan de hand van dit portfolio wordt er drie keer per jaar een gesprek gehouden met het kind, waarbij de ouder aanwezig mag zijn.
Aan het einde van elk jaar is er een gezamenlijke talentenshow. Hier mogen kinderen hun talenten laten zien die zij het afgelopen jaar in één van de ateliers hebben ontwikkeld.
Aan het einde van elk jaar is er een gezamenlijke talentenshow. Hier mogen kinderen hun talenten laten zien die zij het afgelopen jaar in één van de ateliers hebben ontwikkeld.
ZorgleerlingenEen aantal keer per jaar bespreekt de groepsleerkracht met de intern begeleider de kinderen uit de klas. Vanuit dit gesprek wordt er een groepsplan opgesteld waarin elke leerling wordt opgenomen. De Sleutelbos wil leerlingen met een bepaalde leerbehoeften de gelegenheid geven om vanuit andere invalshoeken de stof te benaderen. Daarbij worden de kwaliteiten van het kind als uitgangspunt genomen.
De stof die wordt aangeboden vanuit andere invalshoeken zal het kind aanspreken zodat hij/zij op een enthousiaste manier aan de gang kan gaan en tegelijkertijd speelt en leert.
Bij andere invalshoeken is te denken aan de inzet van computers, ontwikkelingsmaterialen en realistische materialen.
Bijvoorbeeld wanneer een leerling moeite heeft met het automatiseren in groep 5, kan de docent van groep 3 worden ingeschakeld om daarbij te helpen met behulp van de juiste materialen.
Bij andere invalshoeken is te denken aan de inzet van computers, ontwikkelingsmaterialen en realistische materialen.
Bijvoorbeeld wanneer een leerling moeite heeft met het automatiseren in groep 5, kan de docent van groep 3 worden ingeschakeld om daarbij te helpen met behulp van de juiste materialen.
Visie op taal en rekenen:
Visie op taal :
Visie op rekenen:
Methode taal: Taalverhaal
Visie op taal :
Wij zijn een ontwikkelingsgerichte school. De methodes hebben bij ons op school voor het merendeel een functie als bronnenboek. Wij vinden het van belang dat alle kerndoelen op een goede manier aan bod komen.
Wij staan in een multiculturele wijk waardoor het belangrijk is dat er voldoende differentiatiemateriaal is. Dit is bedoeld voor de taalzwakke, voor de taalsterke maar ook voor de nt2 leerlingen. Op deze manier is er voor ons meer mogelijkheid voor adaptief onderwijs.
Wij willen in alle groepen dezelfde methode hanteren zodat er een doorgaande lijn is van groep 1 t/m groep 4.
Wij staan in een multiculturele wijk waardoor het belangrijk is dat er voldoende differentiatiemateriaal is. Dit is bedoeld voor de taalzwakke, voor de taalsterke maar ook voor de nt2 leerlingen. Op deze manier is er voor ons meer mogelijkheid voor adaptief onderwijs.
Wij willen in alle groepen dezelfde methode hanteren zodat er een doorgaande lijn is van groep 1 t/m groep 4.
Methode Rekenen: Wereld in Getallen 4
Visie op rekenen:
Wij zijn een ontwikkelingsgerichte school. De methodes hebben bij ons op school voor het merendeel een functie als bronnenboek. Het ‘realistisch rekenen’ staat centraal binnen het vak rekenen omdat bij deze vorm gebruik wordt gemaakt van realistische situatie en dat is wat wij willen bij ontwikkelingsgericht onderwijs.
Wij vinden het belangrijk dat alle kerndoelen op een goede manier aan bod komen.
Het is van belang dat er ook materiaal aanwezig is voor de zwakke en de sterke rekenaars. Hierdoor kunnen wij voldoen aan het beeld van adaptief onderwijs.
Wij willen in alle groepen dezelfde methode hanteren zodat er een doorgaande lijn is van groep 1 t/m groep 4.
Wij vinden het belangrijk dat alle kerndoelen op een goede manier aan bod komen.
Het is van belang dat er ook materiaal aanwezig is voor de zwakke en de sterke rekenaars. Hierdoor kunnen wij voldoen aan het beeld van adaptief onderwijs.
Wij willen in alle groepen dezelfde methode hanteren zodat er een doorgaande lijn is van groep 1 t/m groep 4.